lördag, december 31, 2011

Mot nya mål

Nyårsafton 2011 - året som rann förbi - för vissa obemärkt för andra väldigt bemärkt.

Alltid på denna dagen funderar jag över olika händelser, hur saker och ting hänger ihop, hur det kunde bli som det blev. Ja, du förstår vartåt det pekar. Lite sådär introvert och allvarsamt som det anbelangar en sån som jag.
Läste någonstans någon gång ett citat eller vad det var, i alla fall så gick det ut på att det du ser är inte vad som är.
Vad menar jag nu då? Jo, om du möter en människa som du anser vara sur, bitter, förbannad eller allmänt otrevlig, stanna då upp och ge vederbörande en chans.
-Kan det vara så att den personen har otrolig smärta, sorg, just blivit avskedad, ligger i skilsmässa, en anhörig har avlidit, mobbats på jobbet, blivit utförsäkrad från försäkringskassan... Listan kan göras lång mycket lång.
Sensmoral: Ta reda på bakomliggande orsak innan du dömer någon. Det hjälper både dig och den du möter på vägen.
Det finns kanske inget så viktigt som mötet mellan människor. Det är där det händer något, det är där som relationen uppstår. Det är bara i relationen något över huvud taget händer. Det är där själva skeendet befinner sig.
Tokig? Javisst, gärna!

MrI

För det är snö, det är som moln överallt
Då vet du att jag finns, att jag finns kvar hos dig
Trots att jag alltid springer, är jag där du hör mig
Om du inte hör mig, om du inte gör

Laleh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar