fredag, juni 25, 2010

Iggy med lust för livet


Det har aldrig hälsats så mycket som idag. Jag tror denna dag betyder mer för många än vad självaste julafton gör. Inte undra på förresten, det är ju sol och värme vi behöver, vi perenner. Ljuset och värmen gör oss lite mjukare, både till kropp och själ. Har sett att människor ler mer, rör sig mjukare och använder en mer lågmäld stämma. Önskar att det håller i sig...


Nu till nåt annat.


Ikväll fick jag och min man uppleva äkta ren lycka! Visserligen gör jag det ofta.

Jag har legat under häcken och slitit med dessa förbaskade kirskål, som har en förmåga att vilja ta över. Det är en kamp hela tiden. Oftast vinner jag.

Tufft var det men fint blev det i alla fall. Nåväl, efter att matat fåglar hela vintern och med den insatsen kunnat hjälpa många att överleva, så har jag börjat mata vår igelkott Iggy. Hade lite brödbitar som jag ställde ut i änden av häcken. Innan jag vänt mig om så kommer han fram, jag tror det är en han. Så då måste jag bara få ta fram kameran och försöka få en bild på honom. Vi har några från i fjol, men han har ju vuxit så.

Det som är det fantastiska i kråksången är att Iggy tillåter mig komma så nära. Som om han förstår att jag är ofarlig. Han vet ju att han får mat av oss. Och jag tror han förstår att vi älskar honom, ja som man kan älska en taggig liten boll. Döm om min förvåning ändå, han låter mig komma en halv meter ifrån honom. Jag blir alldeles varm i kroppen och känner att vi har ett samförstånd. Jag ska hålla mig lugn medans han äter och han ska låta mig ta några bilder på honom.

Så ger jag honom lite osaltade jordnötter som jag skalat och då blev det extra fest minsann. Iggy kastar sig över nötterna och jag har aldrig sett en igelkott vara så ivrig.

Så kan en midsommarafton se ut. Vi sitter och njuter, inte bara av värmen och ljuset, vi blir så hänförda av att få vara delaktiga i en annan varelses liv.

Det blev långt det här och jag ska visa en bild av Iggy in action.


Kom ihåg att även om man är lite taggig och tuff på utsidan så kan man ha en riktigt mjuk insida...


MrI


"Well I'm just a modern guy

Of course, I've had it in the ear before

I have a lust for life

'cause of a lust for life"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar