onsdag, juni 09, 2010

Tiden lider

Så går en dag ifrån vår tid, och kommer aldrig mer...
Så minns jag att en psalm började. Det var på den tiden jag inte ifrågasatte vare sig religion eller politik. Idag är det annorlunda, men det hindrar inte att jag är en hejare på psalmer. När jag växte upp på tidigt 60-tal, ja då sjöng man en psalm varje morgon när skolan startade.
Minst en vers i veckan skulle man lära sig utantill. Vare sig man förstod innehållet i den eller ens kunde läsa... Men då fick väl föräldrarna hjälpa till. Själv hade jag förmånen att ha en äldre bror som älskade att vara kunnigare. Han gjorde allt för att lära mig läsandets konst. Tack för det, R! Även broder A lärde mig mycket av vad som var viktigt. Att kunna uttala engelska ord som jag inte visste vad de hade för betydelse alla gånger. Han lurade mig ibland, men det ingick lite i leken. Tack för alla orden, broder A!

Jaha, så ändrade inlägget riktning. Inget ovanligt när jag ska klottra ner några händelser som gett mig bestående men.
Ordets makt är ett medel som vi bör vara aktsamma om. Träna dina arvingar att använda ordet. Träna dina medmänniskor att göra likaså. Träna dig själv att snurra och vrida på bokstäver och ord. Du kommer att upptäcka att livet blir så mycket mer innehållsrikt. Lek mera med språket. Släpp dina hämningar och testa hur det skulle vara att tala mandarin...eller nåt annat långväga språk.

Själv ska jag leka med norska. Det skulle vara kul att kunna tala. Men å andra sidan, jag kan ju tala norska när ingen annan hör...

Ha de!

I


"När mörke no har saenka sae.
går ae stillt igjennom rommet.
Å fölelsan daem slit i mae,
ka vil fremtida gi?"

3 kommentarer:

  1. Kul att du är intresserad av Norska,Håkan Nilsson och jag försökte tala det en hel dag vid Gäddtjärn i Kåbdalis när vi var små. Låten är mycket bra i övrigt, mera ljus och mycket värme

    SvaraRadera
  2. Ja Anders, det är kul att försöka sig på norska. Även om man inte kan. Det är bara att släppa på lite hämningar så går det bra. Jag tror nog att du och Håkan kände varann så väl att ni båda vågade släppa loss.
    För övrigt så tycker jag också om mera ljus och mycket värme. Kram I

    SvaraRadera
  3. Kan en av psalmerna som sjöngs ha varit "Din klara sol går åter opp" ?? =)

    SvaraRadera