fredag, juli 16, 2010

publicistiskt

Så håller denna dag på att gå mot kväll. Sitter och reflekterar dagens händelser som gjort intryck på mig.
Till en början såg det ljust ut. Såg fram mot en härlig vila i trädgården, halvslumrande i den gamla slitna Baden-Baden som fortfarande hänger med. Den har trots allt dryga 20 år på nacken. Visserligen har ett antal byten av dynor gjorts under åren. Det görs inga bra dynor nuförtiden. Har tänkt på det varje gång det varit dags att införskaffa nya. Nåväl, det var väl inte det som jag tänkte skriva om, så därför lämnar jag ämnet solstolar.
Att ligga och halvslumra utan radio går inte för sig. Att ligga och halvslumra utan P1 går absolut inte för sig. Där får man veta allt man behöver veta. Det finns program för exakt allting.
Men att lyssna på Studio Ett efter kl. 16 är en ren njutning. Det kan inte finnas bättre nyhetsblock än det. Innehåller precis allt med fördjupning av stora nyheter.

Men idag blev jag lite småsur, när man tar upp denna Zlatan (som vore han kompis med alla, han som bara har ett förnamn numera) och hans kommande insatser i svenska landslaget. Är det verkligen av allmänintresse? Tror inte det. Däremot hade jag velat höra mer om vilka konsekvenser det blir av BPs oljeläcka. Visserligen tog man upp det med på P1 men man nämnde inget om det allvarliga för de mindre folkkära djur som fått stryka med. Nämnas bör kanske plankton, spermavalen, maneter osv. Detta läste jag på Animal Planets hemsida.

Vidare hörde jag att sumobrottningen har drabbats av katastrof. Det ryktas om att de har affärer ihop med japanska maffian, Yakuza, och att sumoförbundet håller illegal vadslagning. Ja, det sa de på nyheterna idag på radion. Detta är katastrof menar man, eftersom nationalsporten med gamla anor smutsats ner och kanske kommer att försvinna från marknaden.

Nu har jag legat färdigt där ute i min slitna stol. Och vad har jag fått med mig in? Jo, en hel del intressanta frågor, som jag självklart måste fördjupa mig i.

Det finns några ord i mitt medvetande som betyder lite extra. Ett av de orden är Nyfikenhet. Ja, jag lider av nyfikenhet, det gör jag faktiskt.
Och det är ett ord jag ska ha med mig i graven.
Jag hoppas bli ihågkommen som

"Hon den där nyfikna kvinnan"
"Hon som alltid ville veta allt om allt"
"Hon som aldrig ville veta allt om andra"
"Hon som var emot att veta allt om andra"

Ja, nu är det nåkk, som skåningen skulle sagt.


"curiosity killed the cat"

Mrs I

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar