torsdag, april 29, 2010

besikta bilen

Nog är det förunderligt. Det är samma sak år efter år.
Inför mötet med besiktningsmannen känner jag hur pulsen går upp och svettpärlorna infinner sig strax under pannluggen.
Inser att det händer samma sak i min kropp, som inför ett tandläkarbesök.
Resultet från vederbörande kan innebära ett stort hål i min ändå lätt perforerade börs.

Precis som hos tandläkaren, när hon säger:
-Vi kommer att ses igen.
Bara de fem orden innebär minst 4000 kronor. När besiktningsmannen säger:
-Vi kommer att ses igen.
Ja då kommer det att kosta minst 5000 kronor. I alla fall om man som jag har en bil med 20 år på nacken och backen.

Men det har hänt förunderliga saker förr.
Inga hål eller fel på mina gaddar.
Inga hål eller fel på min bil.
Inga återbesök, vare sig hos den ena eller andra.


Så tänker jag igen, som jag tänker varje år efter mina besiktningar,
-Jag ska inte oroa mig för det som ändå kanske inte inträffar.
Men det är ju lätt att vara kaxig nu...

Någon som känner igen sig?


I

"sitting on a highway in a broken car, thinking of you again"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar